fredag 12. august 2011

Sommerferie-merking

Som vanlig har jeg brukt mye av ferien til ringmerking, det gjelder selvfølgelig Elverhøyveien (hagen), Burveien (Øyeren), og Lilløyplassen (Fornebu). 4 dager på hvert sted med litt forskjellig utfall. I hagen er det en del katter i nærheten pluss mye folk etterhvert som dagen gryr, så der er det ikke mye en kan få, bare 11 denne gangen, med 1 nett oppe.

Da var det bedre ved Øyeren, selv om bare 2 nett var oppe ble det 130 fugl som fikk ring. Den siste dagen var det merkelig lite fugl i lufta, og bare 6 stykker ble merket. 2 egenkontroller: den første som ble merket i år ved jobbens Støa (2 km unna), og en møller merket våren 2009.

Fornebu startet litt dårlig med ett nett og en spiller som ikke ville gjøre jobben sin i varmen. To nett i vinkel ved bommen kom etterhvert opp og 2 spillere igang, uten poser rundt dem gikk det veldig bra, og til slutt ble det totalt 224 hvorav 160 var løvsangere. Beste resultat på løvsanger på 10 år, og det bare på 4 dager! Det sier kanskje litt om innsats, eller kanskje mer hva som kommer ut av spillernes høyttalere? Litt mer overraskende for meg var at det ble 3 myrsangere, det er nok trolig de har hekket like i nærheten. Kontroll av bokfink merket i England.

I morgen er jeg igjen en liten tur til Øyeren. Jobber neste uke, men uka deretter tar jeg en langhelg både der og ved Fornebu. Tror jeg favoriserer Fornebu hvis været blir dårlig en av helgene. Det er visst noen som ønsker å få hjelp til å merke mange fugl for å få lisens, så jeg tror jeg prioriterer dem denne gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar