tirsdag 28. mai 2013

Vintererlene i Øverlandselva...

Vintererla er en flott fugl som liker seg godt i Oslo og Akershus. Det blir derimot ikke merket så veldig mange av den - muligens fordi det kan være litt krevende å finne reiret av den til tider. Og når man så finner reiret er det heller ikke alltid lett å komme til for å merke ungene.

 Legg merke til hvor lik fargen er i forhold til omgivelsene - man skal ikke langt fra før de blir meget vanskelige å se.

For endel år siden hadde faktisk gruppa ett eget prosjekt på vintererla (og samtidig fossekall) hvor disse ble fargemerket. Ringene som ble benyttet til vintererle var svarte elokserte aluminiumsringer (Fossekall hadde forskjellige fargekodede plastringer i tillegg til vanlig metallring). En siste slump med svarte E-ringer ble brukt av meg nå så ser du en vintererle med svart ring iløpet av denne sommeren er den fra mitt område. :)

Reirene til vintererla kan være en utfordring å finne - dette var realtivt lett i en vegg uten mose eller lignende vegetasjon. Reiret er i det mørke feltet midt i billedruten. Denne veggen hadde løs sten og jord over og rundt reiret, hvilket gjør at stige var nødvendig opp fra elven.



Mange elver og bekker ble gjennomgått for å få en oversikt over bestanden, spesielt i Asker og Bærum var bestanden god. Etterhvert falt interessen for arten og prosjektet ettersom man ikke fikk mange gjenfunn og de mest aktive ble opptatt på andre felt. Etter dette har stort sett merkingene av vintererle gjennom årene vært spradisk og tilfeldig. 

Øverlandselva i Bærum har en tett og god bestand av arten og denne posten her omhandler reir funnet her. Strekket av elva jeg har pleid å besøke er fra Engervannet og opp til omtrent ved Haslum, ca 2 kilometer - her har jeg på det meste konstatert 8 relativt stabile territorier hvert år. Det er mulig med flere hekkinger på dette strekket men jeg har ikke lyktes finne reirene deres i såfall.

Hadde planer om å få merket litt vintererle igjen allerede ifjor, men da var jeg for sent ute til å få med meg førstekullet. Vintererla har gjerne to kull i løpet av sesongen. Sommeren ble for hektisk med andre ting til andrekull, så i år begynte jeg tidligere å se etter reirene.


Vintererla legger vanligvis fra 4-7 egg, fargen varierer litt fra gulaktighvit til lyst grønnlig i bunn og dekket med rødbrune prikker. Synes også at det virker som den benytter mer grove materialer i reirkonstruksjonen enn det linerla gjør.

 
Også her grove materialer i reirkonstruksjonen. Reirskåla er relativt dyp på dette reiret med 4 store trykkende unger
 
Så langt har det gått bare sånn midt på treet - vintererlene kom omtrent som normalt, men jeg fant ikke noen aktive reir før noe tid hadde gått. Og det er ganske stor spredning på hvor langt de forskjellige er kommet - noen har først nå lagt de første eggene. Ett reir fant jeg for sent og ungene var allerede over sikker merkestørrelse. Denne posten kommer nå når de første 4 merkede pullusene ble gjort -  kanskje det blir en post til senere med andrekull om jeg får tid til de. 

Allerede fra starten har vintererlepullusene en gulaktig farge som gjør det relativt greit å skille de fra linerle som også hekker i samme områder. Her vises forøvrig også den svarte elokserte alu-ringen - en slump fra det tidligere prosjektet.

Vannføringen i elven denne våren har gjort tilgang håpløs med vanlige støvler - men nå er vadebukse skaffet så får vi se hva man kan få utav det. Med bukseinvesteringen er jeg ikke lenger avhengig av lav vannstand for å komme over elven når jeg vil spenne opp nett tvers over heller - det burde føre til noen voksne fugler også utover sommeren... :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar