mandag 26. oktober 2009

Parkfangst uke 42 og 43.

Nye uker og nye muligheter. Denne gangen vel så variert som mengde. Forsøkte en tur langs nedre del av Akerselven, det gav kråke!


Ikke rart noen av disse ungfuglene ser litt rare ut i flukt.

Så en lunchutflukt til Vøyenbroa. Der har det virket tidligere i høst. Nå lå endene i vannet og duene tok for seg helt alene. Nå var de i det grådige hjørnet hvor man kan snike hånden ned mellom dem og plukke opp to uten at de andre reagerer. Det ikke ofte det er sånn, men det er litt moro. Ble 10 stk på kjappen.

Har noe ugjort med sivhønene i Hovindammen også. Det er bare en igjen, men den har til gjengjeld ikke ring. Merkelige greier, jeg endte opp med denne:


Sildemåke i slutten av oktober er ikke hverdagskost.


Svaner er som jeg mange ganger har vært inne på noen merkelige dyr. I år har jeg brukt alt for mye tid på å få tak i ungene i Smestadammen og Holmendammen. Disse ble besøkt begge de siste ukene også. Ved førstnevnte fikk jeg omsider nummer to. Ved siste besøk var bare tre unger igjen. I følge en forbipasserende var alle fire på plass to dager før. Dyra kommer på brød, men nå ville ikke ordentlig opp på land.
I Holmendammen har det ligget et umerket par med hele seks unger, hvor av to hvite. Polske svaner, de er helt hvite allerede i dundrakt. En av disse to fikk jeg tak i i begynnelsen av september. Nå fant jeg bare et umerket par og en grå unge! Har de andre blitt borte? Eller har hele gjengen reist og et nytt par fløyet inn? Si fra hvis dere ser noe på deres vei. 8 svaner pleier å synes.
For å få fart i svanelisten måtte jeg til slutt innom Veterinærhøyskolen. Der hadde politiet levert inn en knoppsvane de hadde funnet spaserende på ring 3! Forventet og finne en fra Smestad, men det var en voksen, uskadd sak som straks bør ut i fjorden igjen. Det er mye rart man blir sendt bort i…

Resultat denne uken
Knoppsvane 2
Grågås 1
Kanadagås 1
Stokkand 3
Sildemåke 1
Bydue 12
Kråke 1
Sum21

1 kommentar:

  1. Her var det jammen stor variasjon ja!
    Lærte noe nytt i dag også. Artig å høre om de polske svanene. Så vet jeg hva jeg ser hvis jeg skulle treffe på noen ved en senere anledning. Håper hele familien har det bra et eller annet sted, og at det er andre individer du har møtt denne gangen!

    SvarSlett