torsdag 25. mars 2010

Det er vår!

Så var det dette med å si ja til rare ting igjen…
Denne gangen var det Østlandssendingen som trengte noe om trekkfugl og om tømming av fuglekasser. De hadde fått høre at linerlene har hatt det vanskelig i vinter og at fugletrekket går over Fornebu…
Jeg tegnet, tømte og forklarte etter beste evne i nesten tre timer. Tok litt tid å forklare dem at finketrekk er litt vrient å filme. Selv 20 ringduer i flokk sleit fotografen med å få tak på.

Heldigvis kan vi jukse litt med nett, det ble fugl i hånden. Det var godt med fugl på foringen, gulspurv og sivspurv for eksempel, sammen med mye grønt, fink og sisik. Med et ekstra nett (fortrinnsvis uten hull, det stakk av en svarttrost for meg,) og uten at det stadig sto folk der ute kunne det blitt adskillig mer.


Kamera lå igjen i bilen, så det ble et dykk i arkivet som illustrasjon.


Snaue tre timer fangst gav
Svarttrost 2
Blåmeis 2
Kjøttmeis 4
Spettmeis 1
Pilfink 1
Grønnfink 9
Stillits 1
Grønnsisik 11
Gulspurv 1
Sum32
+ bare 5-6 meisekontroller.


Innslaget gikk på TV i går kveld. Du finner det her:
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/207456

6 kommentarer:

  1. Vet du når dette ble/blir sendt i Østlandssendingen, Carsten?

    SvarSlett
  2. Tror ikke det er sendt enda. Journalisten lovet å si fra i forkant.

    SvarSlett
  3. Dette innslaget kommer på Østlandsendingen i dag 30. mars klokken 1840.
    Spent no.

    SvarSlett
  4. Jeg så faktisk det innslaget, og synes det var veldig kjekt å få se hvordan dere fanger og merker :) Eneste jeg stussa på var at grønnfinken ble vist frem som trekkfugl, for her hos meg (også Oslo) er den jo hele året. Jeg fant så etterpå ut at den som svarttrosten gjør begge deler, så da lærte jeg litt der også :)

    Spennende å kunne følge ringmerkingen deres, flott at dere blogger om det :)

    SvarSlett
  5. Carsten kan nok best svare på det, men jeg kan vel si så mye som at trekkfuglene ikke var helt på plass, men journalisten ville absolutt fokusere på trekkfugler

    SvarSlett
  6. Stemmer nok at grønnfinken ikke er den første vi tenker på når det gjelder trekkfugl. Men finker og sisiker er blant de første som kommer tilbake og blant de letteste å fange inn til fotografen.
    Det står litt mer om grønnfink her: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?taxon_id=12072

    SvarSlett