mandag 4. oktober 2010

Fluesnapperhybrider

Jeg bruker en god del av mine ferier til ringmerking, spesielt på Fornebu og ved Øyeren. I år havnet en fluesnapper i nettet på sistnevnte sted den 19. juli. Den hadde mye hvitt på vingene, så jeg så etter i litteraturen og fant ut at dette måtte være en halsbåndfluesnapper! Imidlertid stemte ikke vingeformel og lengde helt, men det var helt sikkert MYE halsbånd i fuglen.


To dager senere kom det jaggu meg en til i nettet, men den lignet mye mer på svarthvit fluesnapper, men stjerten var umiskjennelig halsbåndfluesnapper. Halefjær er inne til DNA-analyse.
Det er tydelig at det har hekket en halsbåndfluesnapper i nabolaget, men jeg har ikke sett noen halsbånd hann. Kan hunnen hos naboen være halsbåndfluesnapper? Det har også hekket en hybrid hann på andre siden av Øyeren, kanskje den og disse "mine" er søsken?

4 kommentarer:

  1. Hei! Så vidt jeg kan se av bildene dine, går ikke det hvite i håndsvingfjærne lenger ut mot vingekanten enn til P6. På halsbånd skal det vel gå helt ut til P4? Hvilke andre konkrete halsbånd-karakterer viste den?

    Se forresten bilder jeg har lagt ut på artsobs av en fluesnapper på Værøy i Nordland fra slutten av september - også det en skummel fugl!

    http://artsobservasjoner.no/artportalen/gallery/image.aspx?obsid=7911228

    mvh

    Bjørn Olav

    SvarSlett
  2. Hos begge er det først og fremst stjerten som er halsbåndfluesnapper, da det hvite på ytterste fjær ikke er brutt. Fugl 1 har BREDT hvitt pånd på PP, men såvidt antydning til innpå P5, derfor gikk jeg etter litt tid bort fra rein halsbånd, vingen tror jeg var 77. Fugl 2 er slik du nevner, men altså stjert lik halsbånd, mener vingen var 81. Fanget en rein svarthvit ved Fornebu en tid etterpå, der det hvite på stjerten er brutt, og det på PP er enda smalere og ikke synes på fuglen i profil.
    Synd at stjerten ikke "er med" på bildet av Værøyfuglen, men synes jeg kan ane hvitt rundt stjerten på det ene bildet. Mistenkelig halsbånd, ja.

    SvarSlett
  3. Halefjærkarakteren du nevner er illustrert i Svensson, men underlig nok ikke kommentert i teksten. I teksten er fokus i stedet lagt på de lyse "vinduene" på de ytre halefjærenes innfan. På dine fugler må vel de karakteriseres som nokså smale og diffuse og innen variasjonen av svarthvit? Men jeg er enig i at den lyse bremmen på utfan og spiss ser ut til å være mest kompatibel med halsbånd.

    Ellers har jeg lagt ut et nytt bilde på AO som i det minste antyder litt mer av Værøy-fuglens haletegninger.

    SvarSlett
  4. Mener å huske at jeg målte noe av det hvite på den ene fuglen, husker ikke akkurat hva. Skal merke mere fugl i helga og får se i kladden da. Ellers er det nok riktig det "ørn" sier, jeg har ikke boka foran meg.
    Stjerten må være viktig siden Svensson har tegnet den, jeg vil ikke tro han tegnet en annerledes stjert bare som blikkfang for å lokke oss til å se på halsbåndfluesnapper'n :)
    Flere med meninger? Bare spytt ut!
    Jeg er forresten spent på hva DNA-en vil vise.

    SvarSlett