mandag 22. november 2010

Foringsfangst med minst en vri.

Fuglebrett i hagen trekker til seg de rareste dyr. Blant annet skjærer. De vet utmerket godt hvor nettet mitt står og de fant ikke meisebollen foran strikknettet interessant i det hele tatt. Det gode gamle brettet med brødsmuler derimot. Men hjemme hos meg er ikke alt helt vanlig hele tiden. Drar en fugl som er litt tyngre enn en meis i brødskalken klapper nemlig døren igjen bak dem. Ganske overraskende for de fleste. Patentet har vært litt i ulaget, men ble fikset fredag kveld. Skjære gikk rett på i grålysningen! Vel og bra det, men den lange, røde katta jeg ikke hadde sett før som forsøkte å hoppe opp til fella var veldig annerledes?


Tatt gjennom vindusglasset.

Gikk nå ut og hentet skjæra mens reven satt nede i hagen og så på. Straks jeg var inne igjen ble alle busker gjennomsnust en gang til. Tror den var litt skuffet over at byttet i buret var borte. Derimot så han ganske fornøyd ut da han fant Fete Hr. Rotte. Han (altså Hr. Rotte) har mesket seg på nedfallsfrø i lengre tid. Det sluttet han med forleden da han gikk på det hundre år gamle ostebittrikset. Stivfrossen, men ypperlig revemat.


Det er også solsikkefrø fant jeg ut. Mens jeg satt på trappen kom Mikkel og ryddet i det jeg hadde lagt ut på bakken. Lyder reagerte han lite på, men beveget jeg meg litt fort spratt han to meter til siden. Kjapp fyr! Først når det var tomt forsvant han videre over i naboens hage og jeg kunne åpne nettet.

At noe av det første som skjedde var en flaggspett i nettet, den første hjemme på nesten to år, kom litt i skyggen opplevelsesmessig.
Også alt dette før frokost!

Resten av dagen gav ikke det helt store annet enn at den andre skjæra var like dum som den første. Dette gjør de nok ikke en gang til. Nå kan jeg begynne å fore de små småfuglene igjen!

Resultat
Flaggspett 1
Blåmeis 5
Kjøttmeis 3
Skjære 2
Sum10


Tror stillitsen synes det ble mye mas og gikk på buffeten til naboen i stede.

1 kommentar:

  1. så artig med revebesøk da, flinke støvsugeren ;)

    Så du har ikke mye flaggspett i hagen? Mon om ikke jeg må begynne å sette enda mer pris på mine. Jeg har jo ikke bare flaggspett, men også flaggspettunger hvert år (nei, de hekker dessverre ikke her, men ungene kommer når de er flygedyktige)

    SvarSlett