søndag 21. november 2010

Vannfuglsesong


Sesongen er selvfølgelig hele året, men nå tror jeg mulighetene er ekstra gode. Lørdag var jeg en tur på Østensjøvannet sammen med Inger Johanne. Snø og sur nordavind er ikke det beste været å være ute i, men det gjorde at det var lite turfolk og hunder. Og endene var sultne. Tidligere i uken hadde jeg sett meg ut en ung sivhøne som var uredd og glad i brød. Det tok bare et par minutter før den hadde fått ring. Litt fornøyd med min første sivhøne :-)


Sivhøna rett før den får ring. Begge foto Inger Johanne Aag

Så var det til å plukke noen stokkender. Som vanlig har de aller tøffeste allerede ring. Sett rett ovenfra var det ikke lett å se hvilke som hadde ring og da var det veldig greit at Inger Johanne kunne stå på siden og fortelle hvem som skulle plukkes. Det største problemet var egentlig at det var en haug (bokstavlig talt) med byduer som gikk i veien. Så jeg plukket noen av dem og. Dessuten hadde jeg en restserie med seks osloringer som jeg ville bruke opp... Hadde det ikke vært så surt vær, kunne det blitt noe mer.

En gråmåke var blind på ett øye, men virket ellers frisk. Den kunne lett vært fanget med hendene, men jeg lot den jo selvfølgelig være.

Østensjøvannet 20. november
Stokkand3
Sivhøne1
Bydue6
Sum10

2 kommentarer:

  1. Grattis! Ny merkeart er alltid gøy.
    Får håpe de få sivhønene som er igjen snart tar til vettet og stikker sydover.

    SvarSlett
  2. Hmm vi burde fått til det der med å plukke ender her på Ås, men di er ikke så tøffe her på landet. Nå er det is på vannet, men når de er tilbake får de ikke føle seg for trygge :o)

    SvarSlett