lørdag 2. juli 2011

St. Hansferie

I kjent stil har jeg gjort unna halve ferien ganske tidlig.
Opplegget var mye som det pleier, bare med enda skjevere fokus en det pleier. Det ble dårlig med krydderarter. Bare tre tjeld.

Men to av dem var store nok til å få fargering.

Ternene har ikke hatt det så greit, de aller fleste lå på egg. Får de til på første forsøk skal ungene være på sine første flyturer på denne tiden.

Det ble med to, men føttene var like fine som de pleier!

Småfugl ble det også dårlig med. Et kull svarthvit og litt sene kjøttmeis og pilfinkenes 2. kull. Låvesvalene i båtbuer og unner brygger ble sjekket, noen var for store, noen hadde egg og et kull var helt perfekte. Trekryperungene jeg fant i en kasse derimot var det bare å holde seg langt unna. De lå ikke i reiret, de hang på rekke og rad på kasseveggen!
Lite bevegelse å spore på annet enn grønnsisik, så nettene ble ikke satt opp en gang.
Jeg dro på sjøen i stede. Der er det måker, mange og store måker.
Det vil si, de to faste gråmåkekoloniene var bra, sildemåkekolonien hold 60 voksenfugl og en unge! Og den var så nyklekt at den ikke var tørr enda. Mye rart har skjedd med svartbaken også. Jeg mistenker folk noen steder, det har nok vært et alvorlig drittvær for noen uker siden, fant død unger flere steder. Også denne minken da. Selv på de ytterste bråttene, der det normalt er 10-12-14 svartbakunger fant jeg nå bare to! Og han lille svarte rakkeren. Det er ikke bare terner og fiskemåker som sliter.

Allerede 18. juni er det godt tak i svartbakungene.

På min vei fra halvtomt skjær til skjær fant jeg en hekkeholme jeg ikke hadde besøkt tidligere. Det gav helt uventet 33 sildemåkeunger! Sånt er gledelig når de faste stedene svikter. Atpåtil var hele holdet tidlig ute og lette og bestemmer.
Pigmentflekker på føttene hos sildemåke er vist ikke noe ukjent fenomen.
Denne synes jeg hadde ganske mye.
  
Helt til jeg fant denne krabaten!


Montro om de kan bli solbrent?
 
I sånne kolonier er det alltid noen luringer som stikker på sjøen. Disse blir plukket opp tilslutt. (Med unntak av noen av gråmåkene her for de var faktisk store nok til å ta av fra vannet!)

 Da var nok en gang de nye bagene kjekke å ha.

 Forsøkte med en svartbak, får jeg hele kullet må jeg nok over på hundebur.

Litt svanerier ble det også. Jeg fant faktisk to PK merket i Rauakerkilen i 2008. Den ene var dessverre død, men den andre hekker tilsynelatende glad og fornøyd med en jeg merket i Tvedestrandsfjorden det samme året. Nå har de fargering begge to. Det fikk også en sjeldent liten svanedame med DKC ring også. Begynner å bli orden i rekkene der nede!

Siste dagen ble bruk til et drag etter fiskemåker. Som alltid er de sene. I år enda verre. De lokale har nok hatt besøk av minken og ruget på andre runde. De skal ha litt bedre sjanse etter at hann minken gikk i fella. Men de er langt fra trygge, vi så en mink til svømme over bukta St. Hansnatten.

Disse trenger et par uker til.

Men noen tasser ble det.

Trøsten får være at de voksne måkene i Arendal er like lettlurte som her. Det eneste irriterende var at vi ikke fikk tak i en fiskemåke jeg merket der nede som pullus i 2008. Den hadde fortjent en fargering.

Resultat
Knoppsvane (+2)5
Tjeld 3
Hettemåke 4
Fiskemåke 9
Sildemåke 33
Gråmåke 100
Svartbak 71
Makrellterne 2
Bydue 1
Låvesvale 5
Svarthvit fluesnapper 6
Kjøttmeis 8
Spettmeis 1
Pilfink 4
Sum252

Det skal bli en spennende høst og vinter, ca220 av disse har fått fargering!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar