mandag 25. mai 2009

Fangst av hekkefugl


Jeg vil slå et slag for fangst og merking av voksen hekkefugl. Jeg var på hytta i Hedalen i Valdres i helga, der har jeg nå 42 småfuglkasser pluss noen linerle-/gråfluesnapperbrett. Ett av formålene med kassene er å få rødstjerthekkinger. Fra 1999 til 2008 har jeg merket 20 voksene og 60 pullus av rødstjert. I 2007 så jeg en rødstjert hann med ring, som ikke lot seg fange, men på lørdag fikk jeg min første rødstjertkontroll. En av de tre hekkende hannene merket i 2008 ble fanget ca. 500 meter fra der den hekket i fjor.

Merking av voksenfugl er verdifullt, fordi det gir litt flere datapunkter enn kun pullusmerking. Jeg synes også det er mere spennende og lærerikt enn kun pullusmerking. Det gir kunnskap om fuglenes adferd og tilknyttning til et hekkeområde.

Merkingen ved hytta har også gitt kontroll av andre hekkefugler. 4 svarthvit fluesnappere er kontrollert etter 1 år, 1 etter 2 år, og 1 gråfluesnapper er kontrollert etter 2 år. 5 løvsangere er kontrollert etter 1 år, derav er 2 kontrollert igjen 2 år etter merking og 1 er kontrollert igjen 4 år etter merking.

Det er spennende å følge med hvordan årets rødstjerthekking blir, reirbyggingen var ikke igang i helga. I tillegg til kontrollen har jeg foreløpig merket 4 rødstjerter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar