søndag 24. mai 2009

Fjellets nattergal


Blåstrupe hann

Noen ekstra fridager gir god anledning til å prøve noe nytt. For min del har jeg ikke merket på fjellet i mai før. Hytta ligger på Hjerkinn i Dovre kommune og våren er ekstra tidlig i år. Musøre på bjørka er uvanlig i mai. Trekket er for det meste over, men noe er det å finne. På ettermiddagen torsdag fikk vi besøk og når fem forventningsfulle barn og noen voksne ville se fugl i hånda tenkte jeg at det var på tide å plukke blåstrupehannen som sang av full hals hele tiden. Dermed begynte jeg å spille blåstrupesang og ikke lenge etter satt den på CD-spilleren. Den måtte lures i nettet en drøy meter unna. Ville helst ikke flytte seg.



og frue...

Dag to fikk jeg opp to nett til. Selv om nettgatene ble frisert for tre uker siden, var det kvister som lå på lur under snøen. Siden det ser ut til å kun være en territoriell blåstrupehann i området, lot jeg være å spille mer blåstrupelyd. Jernspurv, gråtrost var dagens tone samt de litt mer optimistiske vierspurv og lappspurv. En jernspurv ble det ihvertfall. Og så fikk jeg også en blåstrupehunn før regnbygene begynte og jeg ga meg for dagen.



Neste generasjon ringmerkere?


Bjørkefink, 2k hann

Dag tre kom jeg meg endelig tidlig opp takket være søsters ikke helt lydløse labrador som klarte å hente ned et brød jeg hadde satt opp to meter oppe i et tre. Nettene var klare, men sola skinte fra nesten skyfri himmel. Noe ble det likevel. Et par bergirisk var nær nettene, men ville heller spise grus på gårdsplassen.


Resultat
Jernspurv 1
Blåstrupe 2
Løvsanger 7
Granmeis 2
Kjøttmeis 3
Bokfink 2
Bjørkefink 21
Grønnfink 9
Grønnsisik 2
Gråsisik 4
Sum53

Ti individer merket samme sted i fjor ble kontrollert. Flest gråsisik, men også kjøttmeis, granmeis og grønnfink.

2 kommentarer:

  1. Flott med ref fra merketokter. Kanskje jeg slenger meg på etterhvert, men ikke før til høsten. Starter vel som vanlig med ei uke ved Fornebu i slutten av juli.

    SvarSlett
  2. Det høres bra ut Terje. Ser fram til å lese i bloggen om ny tornskaterekord i juli :)

    SvarSlett