tirsdag 15. september 2009

Hjerkinn i september


Det er alltid spennende å se hva som havner i nettene på ulike tider av året. Jeg hadde håpet at heipiplerkene fortsatt var her, men det ble nok i seneste laget. Noen få i lufta hver dag og kun en i nettet. Grå- og brunsisikene var lite interessert i solsikkefrø. Antagelig er det mer enn nok med bjørkefrø å ta av isteden. Andelen brunsisik var uvanlig høy.



Det er tydelig at det hjelper å lokke med lyd og resultatet er litt preget av hva jeg spiller. Sisiker og gransanger kom først i dag når jeg spilte disse lydene. Som det går fram av bildene er det stor variasjon på gransangerne.



Været kunne sikkert vært bedre sett fra en ringmerkers ståsted. Lørdag var det altfor sterk vind for fangst, men de siste tre dagene har det vært blikk stille og ikke en sky på himmelen. Varmere enn i juli :)



Resultat 13. - 15. sepember:
Heipiplerke 1
Jernspurv 1
Gråtrost 1
Gransanger 7
Løvsanger 1
Granmeis 3
Blåmeis 1
Kjøttmeis 23
Bokfink 6
Bjørkefink 1
Grønnfink 7
Brunsisik 8
Gråsisik (flammea)8
Sivspurv 35
Sum103

Tre lokale kjøttmeiser ble kontrollert. Den eldste merket samme sted for to år siden.

3 kommentarer:

  1. Den brune gransangeren din (nr2) er litt rar synes jeg... antar at du har bestemt den riktig men den mangler nesten øyestripe og virker kraftig.. for ikke å snakke om brunfargen...

    En eller annen luguber underart her eller?

    SvarSlett
  2. Ja den er litt rar, men jeg klarte ikke å få noe annet enn gransanger ut av den. Vi har tidligere hatt en ganske lik på Fornebu der ekspertisen har kommet fram til at det ligger innenfor variasjon til en vanlig gransanger.

    SvarSlett
  3. For en vakker liten jernspurv!!
    Som du vet er jeg virkelig betatt av denne lille brungrå tassen, og denne er nesten like vakker som den jeg fikk tatt bilde av på Fornebu. :)

    SvarSlett