tirsdag 8. juni 2010

Gult er kult


Gulsanger

Etter noen varme dager i Oslo gledet jeg meg til en fjelltur, men akk, det var varmt der også :) Turen opp tok rekordlang tid. Det er så mye å se på. Svartehavsmåka på Lillehammer glimret med sitt fravær, men etter et kvarters tid med innånding av en ganske emmen lukt på Roverud søppelfylling, fikk jeg ihvertfall sett en potensiell polarmåke. Og så må jeg jo ta en titt på alle ender og vadere jeg ser på veien.


Rødstjert

Vel framme på hytta var det bare å følge rutinen og sette opp nett og legge ut mat så alt var klart for morgendagen. Det tar gjerne noen dager før fuglene oppdager solsikkefrøene. I mellomtiden er det bare å håpe at de lokale heltene tar en tur i nettet selv om det er strålende sol. Første dag startet rolig med et par røstjert- og blåstrupehanner. For tiden foregår det interessant forskning på rødstjert ved Universitetet i Oslo. Jeg skal ikke prøve å forklare det. Les selv her. Rødstjertene mine ble fravristet litt blod i vitenskapens tjeneste. Sammen med bilder vil kanskje DNA-analysen vise om de to ulike grenene gir morfologiske forskjeller.


Blåstrupe

Lørdag hadde jeg tenkt å gå min faste takseringsrunde (TOV-E). En forutsetning er å stå opp kl 03.30 mens jeg purket og sov helt til kl 5. Da var det allerede relativt varmt i sola og nettet ble satt opp. Taksering ble gjort søndag isteden. Fangsten var laber, men jeg koste meg i solveggen. Tranene trompeterte på myrene, orrfugl og lirype buldret/skrattet i lia sammen med gjøken som var gal. Blåstrupen var det heller ingen ulyd i. Og ikke minst holdt enkeltbekkasinen, eller mekregauken som den kalles der oppe, på med mekringen sin over myra rett bak hytta. Den måtte da kunne lures i et nett? Enkeltbekkasinlyd redigeres fort til en 10 minutters serenade, over på SD-brikken i spilleren. Og ja, den lot seg lure. Etter et par minutter kommer den flyvende og setter seg under nettet.

For å gjøre en lang historie litt kortere. Forsøket misslykkes. Et nytt nett blir deretter satt opp. Noen forsøk til ble gjort på morgenen og i skumringen. Enkeltbekkasinen gikk i nettet - og ut igjen. Til slutt lagde jeg en teltkonstruksjon av nettene så den ikke skulle gå over. Da kom den ikke. Argh! Som en liten trøst gikk min første gulsanger på hytta i det nye nettet.


Gul gråsisik

Avreisedagen kunne by på nok en guling. Av alle ting en gul gråsisik! Beste forslag hittil er pollenfarget.

Nå begynner det å bli mange fugler med ring der oppe. Det har vørt overraskende mange kontroller av fugl merket i 2009 og 2008. Og alle som var merket i 2008 ble også kontrollert i 2009.

Kjøttmeis: 1 fra 2009
Gråsisik: 2 fra 2008 og 3 fra 2009
Grønnfink: 1 fra 2008 og 2 fra 2009
Bjørkefink: 2 fra 2009

Resultat Hjerkinn 2.-7. juni
Blåstrupe 8
Rødstjert 2
Gulsanger 1
Løvsanger 5
Svarthvit fluesnapper 1
Kjøttmeis 1
Bjørkefink 6
Grønnfink 18
Brunsisik 1
Gråsisik 29
Dompap 1
Sum73

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar