søndag 6. juni 2010

Carsten iverksetter en gammel plan.

Utrolig, mellom alle pullusslagene fikk jeg gjort noe jeg har tenkt på i et par år!
Når man går der og lytter og titter etter reir ser man mye rart. For eksempel fugl som flyr opp og ned langs elven. Helt andre arter enn de vi normalt fanger. Så det første jeg gjorde med mine splitter nye nett var å spenne dem over en bekk og ventet på fossekall og vintererle. Jeg visste de var der og Johnny hadde gitt oss en demonstrasjon i Øverlandselven av hvor lett det var. Men ikke på egenhånd. Det ble nøyaktig ingen ting! Gav litt opp etter et par forsøk. Ble fort lei av våte føtter i kalde vårflommende bekker.
Etter å ha hørt på strandsnipene langs Gjersjøelven en stund nå i mai bestemte jeg meg for å prøve igjen. Lett og vasse med vanlige støvler og nok løv på trærne til at solen ikke fikk for godt tak i garnet.


Etter 15 minutter hang de første fuglene der. Rødstrupe er ikke så sensasjonelt, men linerler er det ikke hver dag man tar i.
Etter ytterligere 15 minutter hang det tre fugler til der. Den samme linerla og to strandsniper!


Kjempe gøy. Første gang jeg fanger vadere i nett. Det er helt riktig som det blir fortalt, de har spissere vingeknoker enn de fleste spurvefugl.


Litt kinky, men jeg måtte jo sjekke om de har søte tær!


Etter at disse var merket sjekket jeg nettet for siste gang og fant en gråfluesnapper. Og en allerede merket linerle…
Helt klart gøy å sette nett andre steder enn i de buskene man pleier!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar