søndag 6. juni 2010

Oppdatering fra Fornebu - del 2

I år har vi hatt stær i 3 av 5 kasser i Storøykilen - i de andre to var det vepsebol i (som vi fjernet etterhvert). Kan vi anta at beitingen har hjulpet med å få stæren tilbake i området? I hvertfall virker det slik ettersom jeg igår kunne telle over 150 stær i en ungfugl flokk som ble matet av voksne. John Martin merket i den første kassen allerede den 21 mai - da jeg skulle ta kull nummer to mikset jeg beskjeden hans og gikk i samme kassen han allerede hadde merket - det var på nippet til at de ikke gikk bra :)

Dette er fin fin størrelse / alder ...

Dette er strengt tatt ikke så fin fint - men det gikk bra :)

Så litt frem til den øvrige pullusmerkingen - også i år er det ganske stor spredning i klekketidspunkt hos meisene, men hoved tyngden fikk jeg merket denne helgen. Kjøttmeisene har dominansen i området over blåmeisene. Flere kasser er modne for uskiftning og nye kasser er det rom for også. Vil tro at det vil hjelpe på den fordelingen.

Ellers fikk jeg en opplevelse som virkelig gjør meg forbannet - dyreplageri. I en kasse jeg sjekket ut den 21.mai hekket det blåmeis. Jeg fikk lest av ringen på mor og reiret rommet 8 egg. Alt var da i sin skjønneste orden. Når jeg så skulle merke ungene igår (5.mai) finner jeg mor liggende død i kassen. Først tenker jeg at her har det vært en kamp med svarthvit fluesnapper eller lignende. Men når jeg da skal ta den ut finner jeg ut at noen har bunnet tråd rundt halsen på blåmeisen og festet det i reiret!!

Trodde først at det var en vanlig kamp om kassen...

... til jeg fant tråden som var knytt rundt halsen...

Det er ikke mye som provoserer meg mer enn dyreplagere - de ligger tynt an om jeg finner de ved en av kassene senere... Dette dødsfallet medførte at 5 unger sultet ihjel og moren hadde en kamp for livet - hele reirskålen var sparket opp og ungene ble dekket helt til...

Kan også nevne at nabokassen med kjøttmeis unger hadde fått lokket revet av - der lå det en stor stein oppå så ikke noe dyr på Fornebu kunne fått av det - har ikke antallet på dette kullet...

Pullusmerking så langt :
Tårnfalk 4
Kattugle 4
Blåmeis 16
Kjøttmeis 57
Stær 17
Sum98

2 kommentarer:

  1. Det er bekymringsfullt at det ser ut til å være gjort ugagn med to nabokasser. Antagelig har du vurdert alternative hendelsesforløp; det er ikke uvanlig at fugler tar inn ”farlig” reir materiale. Jeg har f.eks . sett pilfink prøve å dra en meisebollenetting inn i reret sitt, med det resultat at denne plastnettingen satt seg fast i flygehullet. Og jeg har funnet en fossekallunge hengende død ut av reiret i en slik tråd som brukes til rundballer i landbruket. Er det en mulighet for at blåmeisen har brukt denne tråden som reirmateriale, og så fått den rundt hodet når den holdt på med reirrenhold? Dette vil være en indirekte menneskeskapt hendelse, som resultat av vår forsøpling av naturen.

    SvarSlett
  2. Hei trond.. Ja jeg har sjekket ut den muligheten selvfølgelig - har opplevd tau og tråder som reirmateriale sidligere. Her var tråden tydelig bundet fast i reirskålen og den var bundet rundt hodet på meisen.. Tråden var også lang og ikke der ved første besøket jeg hadde - ville nok ha lagt merke til en slik lang tråd om den var til fare for fuglene...

    Ellers har vi også funnet to andre kasser som har fått stein og tak fjernet - men her hadde jeg allerede merket ungene så her har de muligens klart å komme ut og på vingene før herværket...

    SvarSlett