mandag 5. juli 2010

Jeg gikk en tur på stien

Der hørte jeg ikke gjøk denne gangen og helt sommer-rolig ble det ikke når jeg gikk sammen med John Martin. Skravlekjærringer.
Eventuelt; Carsten høster frukter av riktig gammel innsats.



Vi slo i hjel noen timer en sommerkveld med å ta en siste sjekk av et lite kassefelt jeg har inne i Østmarka. 25 kasser har hengt der siden 1991. Begynner å bli en bra tidsserie. Stort sett går det i kjøttmeis og svarthvite fluesnappere. År om annet har jeg hatt svartmeis og trekryper og i 2004 hadde et rødstjertpar en mislykket hekking.
I år har alt slått til på en gang! 7 kjøttmeis, 4 svarthvit, 2 svartmeis, 1 trekryper (som dessverre ikke klekte), 1 rødstjert og 1 blåmeis. Sistnevnte hekket her inne for første gang i år. 16 hekkinger på de 23 kassene som var operative i år var over all forventning. De fleste meisene og de færreste fluesnapperne har fått ring. De var i kjent stil modne mens jeg var på ferie. Som bonus fikk jeg merket et lite måltrostkull.

Det eneste som gjensto nå i juli var å merke rødstjertene og få tømt ut brukte reir. Faktisk er det meste allerede klart for neste hekkesesong!


Er det flere enn oss som har stusset over at rødstjerpullus har veldig gule ben?

For at veien inn ikke skal bli for kjedelig har jeg krydret den med 6 kasser ment for rødstjert og trekryper. Også der har tilslaget vært upåklagelig i år. 3 kjøttmeis, 1 blåmeis, i trekryperkasse og 1 rødstjert.


Ikke i denne fine nye kassen med halv front, men i en trang trekryperkasse.

Så rart?

2 kommentarer:

  1. Nå har jeg endelig funnet en fin plass jeg kan flytte fuglekassene mine til.. og har snekret noen flere meisekasser. Planlegger å utvide sortimentet med stær-, trekryper- og uglekasse også.

    Håper "skravlekjerringa" kan hjelpe meg å få opp de som skal henge høyt. ;)

    Så får jeg bare krysse fingrene for at jeg neste år får like god uttelling mht leieboere som det du nå har hatt i dine kasser.

    SvarSlett
  2. Det skal vi nok ordne :)
    De siste dagene har jeg fått tatt ned og satt opp et par uglekasser. Selv om det sikkert hadde vært enklere med stige måtte jeg prøve stolpeskoene. Må bli komfortabel med dem før jeg skal opp i de stoore trærne.

    SvarSlett