onsdag 1. august 2012

Fornebustart høst

Da satte jeg igang på Fornebu igjen, og brukte 4 dager av ferien (25., 26., 27 og 30. juli) som vanlig til det. Et dårlig 12-meters nett fikk holde de første dagene, men den siste dagen fikk jeg opp en mye bedre 12m og en 9m i liten vinkel på stedet uten at det fikk noen virkning på antall fugl. Disse nettene vil nå stå oppe en stund, men vi må få opp flere nett i området etterhvert.
Nye nett
Det ble altså ikke mye fugl, men alle dager fikk noen godbiter.
Første dagen ble det 17 fugler, bl.a. tornskate og vendehals:

Godbiter
Dag to ble det 13 fugler, og en av dem var en finkefugl jeg ikke har merket før, bare sett et par ganger på god avstand med kikkert.

En helt ny godbit
Den tredje dagen ble 10 merket, og det kom en ny vendehals. Det ble nok Geir glad for, da han manglet den som årskryss. (Jeg lovet å ringe hvis det kom en til, og flaksen var vel på hans side). Ingunn kom innom og fikk merke godbitene, og holdt meg med selskap noen timer. Også en myrsanger fikk ring.
En liten godbit
Den siste dagen kom 13 fugl i nettene, en ny tornskate og to av de fineste fuglene, stillits:
Mor og barn
Sammenlignet med ifjor, ble dette dårlige dager angående løvsangere, men det ble variasjon i arter, og man kan jo si det haglet litt med godbiter, da.

Resultat:
Vendehals 2, Rødstrupe 1, Buskskvett 1, Svarttrost 1, Myrsanger 1, Munk 4, Møller 1, Hagesanger 4, Tornsanger 5, Gransanger 1, Løvsanger 16, Blåmeis 1, Kjøttmeis 1, Tornskate 2, Stær 2, Grønnfink 3, Gråsisik 3, Stillits 2, Rosenfink 1, Sivspurv 1. SUM 53.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar