tirsdag 9. juni 2009

Pinsetur

Her kommer en forsinket pinseblogg. Forrige uke forsvant helt av seg selv med mye pullusmerking og et par turer ut i natten for å lytte etter nattsangere.
Sørlandet var variert i månedskiftet. Forsøkte litt forskjellig nettplasseringer og lyder og fangsten ble der etter! Fikk kontroll på tre av fem løvsangere merket samme sted 1. mai. Og jeg som trodde de var på trekk…
Har et relokaliseringsprosjekt gående. Ikke alle huseiere er like glad for disse svarte fuglene som bor i taket. Jeg har forsøkt å stenge igjen og hengt opp kasser rett unner. Disse virker det ikke helt som de finner, velger å smyge seg inn unner takpannene fremdeles. To av dem ble fanget inn og forevist fortreffeligheten ved de mye boligene, men jeg tror ikke de tok hintet… Men ring fikk de! Etter tips fra Trond Øigarden gav jeg dem stålring. Den er flere millimeter lavere enn aluminiumsvarianten og passer vesentlig bedre på de korte rare tarsene.


Fasinerende skapning.

Noe ungemerking ble det også. En del kjøttmeis var ute av kassene allerede, de lokale kråkene hadde ikke lært å være stille i reiret og en liten munk satt mitt i veien da jeg kom kjørende. Fikk ring og ble plassert godt inn i skogen. Avsluttet helgen med årets første svartbakkull. De er ikke så store, men du verden for noen bein de har!



Litt i ferskeste laget?

Resultat
Svartbak 3
Tårnseiler 2
Rødstrupe 1
Steinskvett 2
Svarttrost 5
Møller 3
Tornsanger 1
Hagesanger 2
Munk 4
Fuglekonge 1
Svartmeis 1
Blåmeis 13
Kjøttmeis 20
Spettmeis 2
Trekryper 1
Kråke 5
Bokfink 1
Grønnfink 1
Gråsisik 1
Sum69

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar