onsdag 17. juni 2009

Tornsanger pullus

Andre halvdel av juni er tid for ringmerking av sanger unger, men er en aktivitet som normalt krever ganske stor tålmodighet. Samtidig er det ekstra interessant å få merket unger av disse, fordi det merkes minimalt med pullus av sangere. Mange av dem er bakke hekkere og er eksperter i å gjemme bort reiret i gresset.

Lørdag 13 juni-09 la jeg merke til en tornsanger med mat i nebbet i Maridalen, Oslo. Jeg fulgte med på avstand etter hvor de gikk ned. Når jeg var rimelig sikker på hvor reiret lå, gikk jeg bort til stedet og begynte å lete. Selv om jeg hadde sett nøyaktig hvor foreldre fuglen gikk ned, var det vanskeligere å finne reiret enn jeg trodde. Ikke før jeg var ca. 20 cm unna reiret med hodet fikk jeg øye på det.

Det gjelder å være svært forsiktig med hvor man tråkker.... Ungene var desverre litt for små til å merkes. Jeg dro derfor tilbake tirsdag 16 juni. Da var ungene akkurat passe størrelse, og hele kullet, 5 stk, fikk ring.



Tornsangere er flinke til å skjule reiret sitt... Reiret ligger ca. midt i bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar