onsdag 20. april 2011

Carsten høstet frukter av tidligere innsats.

Nå før pullus sesongen braker løs er det på tide med en slags oppsummering av kassesesongen, og litt til, for 2010.

Noe var bra:
-Jeg hadde minst fire vellykkede kattugle hekkinger. Og en mislykket og en hvor måren rett og slett hadde spist opp ugla i kassa i løpet av vinteren! (Tror det på toppen av dette var et par som fikk ut ungene veldig tidlig og lurte meg.)
-Tårnfalk. De tok for første gang i bruk den gamle kassa på Fornebu. Denne var litt fillete så i september byttet vi den like godt ut med en ny.


-Bra med meis. Det er et tydelig behov for boliger der ute. Fant flere kasser med unger når jeg var rundt i juli for å tømme!
-Ved å tråkke på de samme lokalitetene hver vår lærer man seg en del territorier og kjenne. Det gav uttelling på kråke.
-Mer flaks er det vel at det ble noen kull ringdue også. Flaks som i at jeg fant dem før kråka.
-Rødstjert i to kasser samme år! Som begge fikk ut unger. I Akershus.
-De nye kassene til gråfluesnapper virket!
-Den første av fossekallkassene som har hengt ute et par år ble tatt i bruk.
-Kassefeltet på Nygårdsåsen. Ca 25 kasser har putret og gått siden 1991. Dette ble året da nesten alt slo til samtidig. To vellykkede svartmeishekkinger, de er ikke årlig. En rødstjert, det er første gangen de får ut unger. Et hekkeforsøk på trekryper. Et måltrostreir i en liten gran. Blåmeis for aller første gang så langt til skogs. Fremdeles fart i en fluesnapper merket som hekkende i 2008. + en ganske normal dose kjøttmeis.
For å toppe dette har jeg hengt ut en kasse til spurvugle:


 
Noe sto ikke til forventningene:
-De store kassene på Bygdøy.
-De store gjessene på stendene.
-Hekkesuksessen til mange av spurvehaukene vi viste om.
-Tilslaget av spettmeis i kassene. Et kull i året er trist.
-Svarthviten er alltid klar når jeg er på tidligferie og på Sørlandet får jeg dem sjelden til. Det er et paradoks at jeg som har så mange kasser har merket like mange knoppsvaner som svarthvite fluesnappere de siste årene.


Dette er ikke noe å sette ring på. 14 dager senere er det for sent.



Planen for 2011 er å ikke ha så mange planer. Det har vist seg at alt uansett blir litt annerledes enn man tror! Men jeg er helt trygg på at kassene og pullussesongen kommer til å gi mye spennende i år også.


Ut på tur!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar