torsdag 26. april 2012

Noen grå dager på Lilløyplassen


 Heipiplerke

Den 22 april sto NOF OA arrangement med ringmerking på planen på Lilløyplassen. Fikk haik med Ivar Selvig ut til Fornebu i halv ni tiden og han hjalp villig til med å få opp nett på forplassen, på kanten ved dragehodeenga og ett ekstra oppsett på enga like ved. Sistnevnte med tanke på alle piplerkene som tydelig trakk denne dagen. Dagen ble veldig grå, vindfylt og kjølig etterhvert. Egentlig ikke noen noen ideell dag med tanke på ringmerking, men 16 personer (deriblant 6 barn i forskjellig alder) fant veien ut til plassen i løpet av dagen. Det ble også noen få fugl - passe mengde til å prate og vise ringmerking for de oppmøtte.

Resultat denne dagen :
Heipiplerke  3
Rødstrupe 1
Grønnfink  2
Bokfink 3
Kjøttmeis 1

Totalt 10 + 4 kontroller

Å få slippe fugl er alltid populært
    
Den 25 april var jeg tilbake igjen for å hjelpe Audun med å vise ringmerking for 24 elever fra en videregående skole i Asker. Værmeldingen var ikke lovende men da jeg åpnet nettene kl 7 var det fortsatt fint fangstvær med overskyet og vindstille. Virket som det var greit med fugl i busker og kratt. Men jo nærmere ankomsten av elevene kom jo mer tok vinden seg opp og det kom noen få regndråper, så jeg bestemte meg for å holde igjen noen fugl slik at jeg skulle være sikker på å ha noe å vise frem.



Grønnsisik
Resultat dennne dagen : 

Pilfink  2
Blåmeis 1
Kjøttmeis 2
Bokfink  2
Bjørkefink 2
Grønnfink 5
Stillits 4
Dompap 1

Totalt 31 + 9 kontroller

Dompap i april... ikke så ofte man har det på Lilløyplassen.

Bestemte meg for å bli over natten til den 26 april i håp om bedre vær, men værgudene var ikke på min side dessverre. Enda mer skyer og mer vann gjorde at jeg bare hadde nettet på forplassen oppe og holdt øye med det for å plukke fugl ettersom de gikk i nettet. Dagen var grønn på mange måter - mye grønnsisik og grønnfink i buskene. Også mye piplerker på engene - hadde bare været vært bedre...
En nøtteskrike var innom nettet men kom seg ut også. Etter bare tre timer ble regent for intens og jeg ga opp.


Resultat denne dagen :

Heipiplerke  2
Bokfink  1
Grønnfink  6
Stillits  2
Grønnsisik 8

Totalt 19 + 12 kontroller





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar