lørdag 25. september 2010

Carsten iverksetter en gammel plan. Del 4.

Alle årstider har sine muligheter. Jeg hadde mange planer for vår og sommermånedene og noen av dem fikk jeg iverksatt. Det er en stund siden, høsten er så travel med ymse svane- og småfuglfangst. Fortere mørkt blir det også. Men det gir nye muligheter, dette er tiden for perleugler i bevegelse. Fangst av disse er noe jeg bare hadde hørt om og vi forsøkte litt på Fornebu høsten 2008 da det var en del på farten. Der fant vi ingen.
I år har det vært bra med mus og en bra hekkesesong for ugler oppover i Hedemark. I Trysil starer de fangsten av perleugler allerede i begynnelsen av september. Ambisiøs gjeng!
Det har også kommet meldinger om gode fangster fra Hamarkanten.

Motivert av dette tok jeg med meg et uglenett og en CD spiller ut i skogen sist lørdag. Satt opp i skumringe og slo på lyd når det var blitt mørkt. Ved de to første nettsjekkene fant jeg bare store mengder frisk nordavind, men litt før 21 hang den der!



Kjempe stas! Lett og grei og plukke ut og lager for meg hyggelige knepplyder nede i posen. De nye smale aluminiumsringene passet mye finere enn gamle 5 ere i stål selv om det føles veldig feil å sette ring på de fjærkledde beina. Litt småbiting, men det er kjørne som gjør ordentlig vondt.


For alt annet enn mus er dette nesten nurkete!

Holdt på en times tid til, men det ble med denne ene. Vinden var langt fra ideell.
Om dette er en trekkende fugl på vandring eller en lokal helt som bor fast i Østmarka vites ikke. Men prosjektet gav mersmak, jeg kommer til å dra ut igjen.

Nok en aktivitet som anbefales. Det er kanskje ikke alle steder i nabolaget dette er like aktuelt, men vi har noen ganske store kommuner litt øst for oss som opplagt må by på muligheter om uglene trekker sydover.

Prøv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar