fredag 24. september 2010

Parkfangst uke 35, 36 og 37

Det går mot høst. De siste ferie ukene er unna gjort og det har blitt noe park- og strandstopp mellom småfuglmerkeøktene.

Langs Akerselven er det ikke meget liv. Duene på Grünerløkka har forduftet, bare på Schous Plass er det litt antall. De er ikke så samarbeidsvillige som de John Martin holder på med på Smestad.


Ikke akkurat velutviklet svømmehud hos sivhøner!

Østensjøvannet er et hyggelig sted, ikke overraskende er det der en del av krydderet har blitt fanget. Riktig nok over ganske mange turer innom. Har noe ugjort med svanene der oppe. De spiser brød, men ikke til frokost. Vil helst håndtere dem uten alt for stort publikum…

Andre steder derimot har jeg hatt mer hell med meg. Det som er litt ekstra spennende i år er at jeg gjerne vil ha tak i en del av de allerede merkede voksenfuglene for å gi dem fargeringer. Når man sitter med en av ungene i fanget er det ikke helt utenkelig at det byr seg en fangstmulighet på den sinte hannen.

Det har blitt sjekk av de fleste hekkeparene jeg vet om i OA.
Det hekker to par innerst i Bunnefjorden. Det ene har bare en unge i år, men jeg fikk tak alle tre! Da er de i orden.
Det andre paret består av han fra Engervannet som jeg nevnte i forrige svaneblogg og en hunn som har holdt til her i mange år. I halvmørket fikk jeg bare lest ringene og gjorde ikke noe forsøk på fangst. Var tilbake noen dager etter, trodde dette skulle bli enkelt, men da fant jeg dem ikke! De har fem unger så de bør synes! I Årungen fant jeg heller ingen svaner, bare en masse robåter.
På vestsiden av fjorden er det mer å ta av. Det har ligget et par i Solvikbukta på Høvik. Tilfeldigvis vet vi at reiret lå et helt annet sted, hannen ble nemlig lest av som bøs reir forsvarer på Nordre Skjælholmen 20. mai. En av ungene ble merket og hannen fikk plastring.
Stordammen i Asker har dessverre for alle andre arter som liker fred og ro et knoppsvanepar. Jeg trodde jeg visste hvem de var, men det viste seg at hannen var helt ringløs! Spennende.
I vann hvor det ikke mates hver dag er det ikke så enkelt. Sjekket Stovivannet, men de skjønte ikke hva jeg drev med. I Glitredammen kom de bort for å spise, men var alt for skeptiske. Selv ikke i Engervannet fikk jeg noe særlig reaksjon på poseviftingen.

Paret i Storøykilen har jeg klart å unngå, men to ikke-hekkere ble tauet inn etter at vi var ferdige med småfuglene sist lørdag. Begge hadde stålringer, satt på henholdsvis på Hvervenbukta og Kadettangen våren 2008.

Jeg følger litt med på tre par i Tyrifjorden også. Der har det nok skjedd noe med vannstanden i år siden ingen av dem har unger. De oppførte seg veldig forskjellig. Helt matlei, kom, men var svært reserverte og det siste paret nærmest overfalte meg!
Holder vi dette utvidede parkbegrepet utenfor blir det faktisk ikke tatt inn mer enn fire nymerkinger og fem kontroller. Ytterligere 3 fugl ble lest av. Nå vet vi litt mer om hvem som bor hvor.

Som trøst ble det mellom de store slagene:


Parkfangst uke 35, 36 og 37
Grågås3
Kanadagås1
Hvitkinngås1
Stokkand4
Sivhøne1
Sothøne1
Hettemåke1
Fiskemåke2
Sildemåke2
Gråmåke1
Bydue5
Sum22

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar