torsdag 16. september 2010

Oppvarming....

Som de fleste har fått med seg har det vært uhyggelig lite aktivitet fra undertegnede denne sesongen hva ringmerking angår, og av en eller merkelig grunn gir det meg dårlig samvittighet. Det er grunnen til at jeg foreslo for Carsten at vi burde lage et stunt til helgen på Fornebu. Heldigvis har Carsten i motsettning til meg maur i baken og han tok opp tråden med å få Terje og JM med. Så får vi se hva vi ender opp med...

Men den samtalen jeg hadde da, medførte at jeg også ble inspirert til å trosse ryggen og dra ut ekstra tidlig til LPN på onsdag morgen. Jeg skulle uansett hjelpe Øyvind Egeland med en ringmerkingsgreie for hans jobb sånn i 10-tiden, men det var Carstens bikommentar om en kar som hadde fanget over 50 rødstruper på en dag som sparket meg bak.



I tidligere dager drev Geir S. Andersen og Morten Bergan m.fl. sammen med Falsterbo fuglestasjon med trekkforsøk på rødstrupe inne i Storøykilen. Rødstrupene ble da fanget inn og og satt i spesielle traktformede beholdere for å se hvilken retning rødstupene prøvde å fly/komme seg ut. Disse beholderne hadde tette tak og sidene på trakten hadde papir som ble skrapt opp av fuglene som beveget seg der inne. ved å se hvor papiret var mest skrapt opp fikk man indikasjoner på trekkretning fuglene instinktivt prøvde å dra. Nå tenkte ikke jeg å dra min inspirasjon så langt som det...

Bilde kommer - skisse av forsøksbeholder...

Men pga. dette visste jeg at rødstruper det har vi på Fornebu også - og det kan tydeligvis være mange nok til å drive slike forsøk. Så nettene kom derfor opp mens det enda var stup mørkt og lyd ble satt samtidig. Jeg hørte rødstruper som trakk over meg mens nettene kom opp så spenningen var stor da jeg gikk første nettrunde 40 minutter etter at det ble lyst. Og det ble fugl - 11 rødstruper i nettet ved bommen! Neste runde var jeg like spent for selv om det nå var helt lyst var det MYE rødstruper å høre rundt i terrenget.

Skuffelsen var stor da det dessverre bare hang en rødstrupe til i nettene, og ikke kom det flere i resten av dagen heller. Men hadde man hatt anledning kunne man nok fått gode tall på rødstrupene i disse dager - vi får se hva stuntet vårt til helgen bringer. Heldigvis var det andre ting som slumpet i nettene denne dagen og om ikke antallene er store er artsvariasjonen god.



Resultat Fornebu 15. september
Heipiplerke2
Jernspurv8
Rødstrupe12
Munk6
Gransanger1
Løvsanger3
Blåmeis2
Kjøttmeis2
Pilfink2
Grønnfink1
Sum39

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar